Ogólnokształcąca Szkoła Sztuk Pięknych
Oprócz przedmiotów zawodowych nauka obejmuje kształcenie ogólnoplastyczne z rysunku, malarstwa i rzeźby, podstaw projektowania i kompozycji - w tym również pracy w podstawowych komputerowych programach graficznych, podstaw filmu i fotografii, historii sztuki oraz ogólnokształcące. W klasie III OSSP przeprowadzony jest egzamin gimnazjalny OKE.
W klasie V OSSP uczniowie mogą kontynuować naukę w formie rozszerzonej z następujących przedmiotów: j. polski, matematyka, fizyka, j. angielski, historia, historia sztuki.
Nauka kończy się egzaminem dyplomowym i maturalnym, uprawniającym do wyboru studiów
w różnych dziedzinach, w kraju i zagranicą. Absolwenci szkoły sztuk pięknych uzyskują
świadectwo dojrzałości po zdaniu wewnętrznego i zewnętrznego egzaminu
i otrzymują tytuł:
plastyk.
Liceum Plastyczne
Nauka w Liceum Plastycznym trwa cztery lata i kończy się egzaminem dyplomowym
i egzaminem dojrzałości.
|
|
Szkoła kształci w zakresie następujących specjalności artystycznych:
- sztuka stosowana tzn. metaloplastyka (techniki rzeźbiarskie)
- jubilerstwo
- snycerstwo
- oraz w zakresie technik graficznych
|
Oprócz przedmiotów zawodowych nauka obejmuje kształcenie ogólnoplastyczne
z rysunku i malarstwa, rzeźby, podstaw projektowania
i kompozycji - w tym również pracy
w podstawowych komputerowych programach graficznych, podstaw filmu
i fotografii, historii sztuki oraz ogólnokształcące.
W klasie II uczniowie mogą kontynuować naukę
w formie rozszerzonej
z następujących przedmiotów: j. polski, matematyka, fizyka, j. angielski, historia, historia sztuki. Nauka kończy się egzaminem dyplomowym
i maturalnym, uprawniającym do wyboru studiów
w różnych dziedzinach,
w kraju i zagranicą.
Szkoła co roku zaprasza na
warsztaty artystyczne dla kandydatów do Zespołu Szkół Plastycznych w Katowicach (Ogólnokształcącej Szkoły Sztuk Pięknych
i Liceum Plastycznego).
SZKOŁA NIE PROWADZI NABORU ELEKTRONICZNEGO! ZSP jest szkołą artystyczną, która znajduje się pod bezpośrednim nadzorem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego,
a w systemie elektronicznym znajdują się tylko szkoły, które nadzoruje Ministerstwo Edukacji.
Kierunki i specjalizacje
Rysunek i malarstwo
Na zajęciach rysunku i malarstwa prowadzone są cykle ćwiczeń, których celem jest rozwój twórczej aktywności, sprawności warsztatowej i manualnej, umiejętności badania i wyrażania rzeczywistości. Poprzez studium natury bada się jej budowę, prawa przestrzeni, ruchu i światła. Większość
problemów - zagadnień plastycznych dotyczy obrazowania rzeczywistości zewnętrznej, głównie postaci ludzkiej i martwej natury. W oparciu o te dwa podstawowe tematy - transpozycje doznań i wyobrażeń optycznych na formy malarskie
i rysunkowe - wzbogacone są różnorodnym warsztatem technik plastycznych. Podejmowane są również tematy ćwiczeń prowokujące wolną kreację, pobudzające wyobraźnie, wykorzystujące procesy kojarzeniowe. Popularną formę realizacji studiów krajobrazowych są coroczne wyjazdy w plener.
Rzeźba
Uczniowie poznają podstawowe zagadnienia związane
z kształceniem świadomości widzenia, konstruowania
i komponowania płaszczyzny i bryły w oparciu o wyobraźnię
i studia z natury. Na zajęciach uczniowie w sposób swobodny realizują umiejętność kreatywnego myślenia i działania. Jednocześnie poznają podstawowe techniki i warsztat rzeźbiarski.
Podstawy projektowania
Na podstawach projektowania uczniowie poznają zasady kompozycji na płaszczyźnie
i w przestrzeni, przyswajają podstawowe umiejętności twórczego działania. Poznają podstawowe umiejętności z zakresu typografii i funkcjonalnego operowania znakiem, słowem. Praktyczną stroną działań artystycznych na podstawach projektowania jest zapoznanie się zarówno z tradycyjnymi technikami jak i komputerowymi programami graficznymi co stanowi podstawę działania
grafika - projektanta.
Fotografia i film
Na zajęciach uczniowie poznają podstawowe zagadnienia związane z fotografią i filmem wideo. Zapoznają się z zasadami działania sprzętu od tradycyjnego do cyfrowego oraz podstawami obróbki obrazu fotograficznego. Uczniowie mają możliwość wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności we własnych działaniach artystycznych z zakresu fotografii i filmu.
Grafika
ćwiczenia graficzne poświęcone są działaniom integrującym zagadnienia plastyczne z technicznymi oraz rozwijaniu wrażliwości na piękno realizowanych prac. Interpretacja ta dotyczy przede wszystkim wiedzy i umiejętności zdobywanych na zajęciach z technologii, rysunku technicznego
i zawodowego. Pośrednio na efekt końcowego kształcenia mają również wpływ pozostałe przedmioty artystyczne
a w szczególności rysunek
i malarstwo, a także historia sztuki.
Jubilerstwo
Zajęcia z zakresu jubilerstwa obejmują projektowanie
i realizację koncepcji, które wynikają z osobowości
i temperamentu każdego ucznia. W klasach niższych pracuje się na metalach kolorowych,
a w wyższych w srebrze. Projektując biżuterię, uczniowie poznają środki wyrazu plastycznego zawarte w technologiach złotniczych. Poszukując sposobów wyrażania swoich koncepcji sięgają raz do tradycyjnych obszarów sztuki jubilerskiej, innym razem odchodzą od funkcjonalności na rzecz swobodnej wypowiedzi artystycznej. Głównym zamierzeniem merytorycznym w procesie dydaktycznym jest ukształtowanie poczucia estetyki jubilerskiej w oparciu
o świadomość plastyczną zdobytą w pracowniach malarstwa, rzeźby, historii sztuki i różne technologie.
Snycerstwo
Ćwiczenia obejmują poznanie zasad kompozycji, wykonania płaskorzeźb, liternictwa, rzeźb pełnych, wieloelementowych
i studium głowy. Nauczanie obejmuje również metody wykonywania kopii, transformację form z natury na formy użytkowe i dekoracje. Uczeń po sporządzeniu projektu, zatwierdzonego przez prowadzącego zajęcia rozpoczyna pracę
w materiałach rzeźbiarskich (glina, gips, drewno). Zajęcia w klasie maturalnej kończą się pracą dyplomową wykonaną w drewnie
i jej obroną na egzaminie.
Metaloplastyka
Ćwiczenia praktyczne z zakresu metaloplastyki obejmują zasady komponowania i kształtowania formy plastycznej w metalu
z uwzględnieniem środków technicznych do określonych rozwiązań kompozycyjnych. Ćwiczenia obejmują układy wieloelementowe
w przestrzeni, wykonanie przedmiotów użytkowych, jak
i przygotowanie ucznia do rekonstrukcji
i konserwacji form zabytkowych. Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela szukają właściwej interpretacji określonego tematu
w oparciu o historyczne tradycje kowalstwa i uczą się łączenia metalu z innymi materiałami.